お酒の評価

蔵元にとって全国や納税地、はたまた世界における鑑評会での受賞は名誉なことです。

毎年開かれるこのような鑑評会に酒蔵は神経質になることも確かです。

この評価によって消費者は酒を選ぶ判断材料にするからです。

そのために米造りから始まります。その年の米の出来不出来も影響するでしょう。

ワイン造りにおける葡萄の収穫と同じです。

ただ忘れてならないのは、消費者を向いて作っているのか鑑評会の為だけに作っている
のかという点です。

鑑評会用はほんの僅かな量しか作りません。
そのために集中して作るわけですが市場に出ても手に入らない数です。
それだけに貴重でもありますが。

受賞は蔵にとって励みになります。

私たち一般消費者が評価するのは受賞歴以上にそのお酒の世間の評判と
本当に口に合うお酒かどうかという点です。

いかがでしょうか?

Grading Japanese sake

It is prestigious for a “Kuramoto” or Japanese sake manufacture to be awarded for their products in a sake ceremony for excellence whether it is a nationwide event or even an international one.

It is true that most of “Kuramoto” get more or less nervous with the ceremony held annually.  This is mostly because sake customers take into account a grade awarded to each “Kuramoto” for considering which sake they choose to buy.

Their preparation for the ceremony starts with growing rice, success or failure of which has a huge influence on quality of sake.  It is the same process as that of winemaking in which grapes harvested determines a quality of wine.

What must be asked is whether “Kuramoto” is producing sake for consumers or just for a ceremony.  Amount of sake for the ceremony is actually very small.  Sake for the ceremony therefore is not affordable for most of consumers in a market.  In other words, sake produced for the ceremony is precious one.

While it is encouraging for “Kuramoto” to keep sake production if they get awarded, we should also ask if sake they produce is actually good for consumers.  This is what sake consumers take into account the most for evaluating a quality of sake rather than how awarded it gets at a ceremony.

Do you agree?

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